{ Malunya Sa'labah Kepada Allaah }

Author : Aisyah Time : 11:22 am Comments : 1 ✿ Labels :



     Nabi Muhammad saw mengamanahkan Sa'labah Bin Abdul Rahman Al-Ansori membuat tugasan di luar daerah.  Dalam perjalanan ke sana Sa'labah ternampak aurat seorang wanita sedang mandi, dia melihat sebanyak tiga kali, barulah dia tersedar. Segera dia beristigfar dan berasa malu kepada ALLAH SWT.  Sa'labah menyembunyikan diri ke kawasan pergunungan menyebabkan Nabi saw tercari-cari.

     40 hari berlalu, Nabi mengarahkan sahabatnya mencari Sa'labah.  Umar dan Salman menemui Sa'labah, Nabi s.a.w bertanya apa yang berlaku.  Dalam keadaan malu, Sa'labah bercerita.  Nabi s.a.w berkata  "Kamu nak tahu aku ajarkan satu doa yang dapat memadam dosa yang lalu? " jawab Sa'labah " sudah pasti, Ya Rasulullah ".  Lalu Nabi saw mengajarkan doa : --


"Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah
waqina 'adzabannar', seperti dipetik daripada 
ayat 201, surah A-Baqarah.

     Sa'labah berkata, Tetapi dosaku besar sungguh".  Nabi s.a.w berkata " Ayat ALLAH SWT lebih besar ".  Sa'labah mengamalkan doa itu, tetapi hatinya masih tidak tenang.  Dia menangis siang dan malam sehinggalah jatuh sakit. Ketika melawatnya, Rasulullah s.a.w meletakkan kepala Sa'labah diribaannya, tetapi Sa'labah mengalihkan kepalanya.  Nabi s.a.w pun bertanya, " Kenapa kamu mengalihkan kepalamu daripada ribaanku".  Jawab Sa'labah, " Kerana aku terlampau berdosa ".Kemudian Nabi s.a.w bertanya lagi " Apakah yang kamu inginkan?".  Jawabnya " Aku hanya inginkan keampunan daripada ALLAH SWT ".  

     Selepas itu, Jibril pun turun memaklumkan kepada Nabi s.a.w bahawa ALLAH SWT berkata, " Sekiranya dia ini datang kepadaKu dengan dosa yang sebesar bumi sekalipun, maka Aku akan memberi sebesar bumi juga keampunanKu ".  Perkara ini pun diberitahu kepada Sa'labah dan ketika  itu juga  dia meninggal dunia.

        Ketika menghantar jenazahnya ke kubur, sahabat melihat Nabi s.a.w berjalan berjinjit-jinjit (berjalan dengan hujung jari kaki).  Sahabat bertanya mengapa Nabi s.a.w berjalan sebegitu rupa.  Baginda pun menjawab, " Kerana terlalu ramainya malaikat yang bersama-sama tadi, lalu aku takut terpijak kepak-kepak dan sayap mereka ".



~ mari kita muhasabah diri ~
Credit :  Blog My Mom

1 Kawan Iesyah Comment(s) :

  1. komen yang murni dari saya ialah kisah di atas tidak sama seperti yang diceritakan oleh Ustaz don melalui ceramahnya di kedah di hadapan Sultan. Sila check dalam youtube dan harap diperbetulkan. terima kasih.

    ReplyDelete

ʕ•ᴥ•ʔ = Comment yang murni-II saje ya sayang ;)